Po co i w jaki sposób ustawić komunikat Strona w Budowie podczas składania strony na WordPress. Wykorzystując jedną wtyczkę, szybko ustawimy komunikat z własnym tłem, opisem oraz kontaktem zastępczym. Poprosimy przy okazji roboty indeksujące o nie skanowanie strony podczas, gdy trwają na niej prace nad tekstem.
Po co w ogóle ustawiać komunikat strona w budowie?
Idea jest bardzo prosta. W czasach gdy wyszukiwarki nie były tak mądre jak teraz ustawiało się taką stronę, żeby wszyscy dookoła wiedzieli, że niebawem powstanie tu coś ekstra. Zazwyczaj i tak nikt na to ekstra nie czekał, może poza samym budującym tą stronę, czy forum. Potem doszły aspekty finansowe i kontaktowe. Przy budowaniu strony dla jakiejś firmy publikowało się taką stronę, żeby klienci, partnerzy biznesowi mieli dostęp do danych firmowych, telefonu, adresu email, czy adresu dojazdu – to w dużej mierze przyczyniło się w późniejszym czasie do powstawania wizytówek adresowych w sieci. Aktualnie przy dużych projektach ustawia się taką stronę i opcję z „prośbą” o nieindeksowanie takiej witryny np. przez Google, dopóki osoba tworząca stronę nie ustawi wszystkich tekstów i meta na tip-top.
Jak zrobić to na WordPress?
Najszybszą opcją jest instalacja i konfiguracja gotowej wtyczki. Po całym procesie można taką wtyczkę usunąć, można ją też zdezaktywować i używać przy aktualizacjach strony, jeśli mamy na stronie bardzo duży ruch. Ale wiadomo, że trzymanie zdezaktywowanych modułów w WordPress nie jest zbyt bezpieczne, więc lepiej usuwać. Zatem pobieramy wtyczkę: w okienku wyszukiwania wtyczek wpisujemy „wp maintenance mode” i klikamy zainstaluj. Oczywiście tego typu addonów jest dużo więcej, ja osobiście używam tej wtyczki.

Konfiguracja wtyczki
Zaczynamy od włączenia dopiero co zainstalowanej wtyczki, bez obaw, jeszcze wtyczka nie wyłączy nam strony, to trzeba będzie zrobić ręcznie w jej opcjach. Po włączeniu, mamy dostęp do ustawień wtyczki, klikamy i przechodzimy do zabawy. Nie będę tu opisywać każdej dostępnej opcji, tylko przerobimy szybką konfigurację, setup jest bardzo prosty i spolszczony, więc nikt nie powinien mieć trudności z prawidłowym ustawieniem wszystkich opcji.
W górnym pasku mamy do dyspozycji pięć zakładek: ogólne, wygląd, moduły, manage bot i rodo. Wszystkie zmiany wprowadzone w konfiguracji zawsze zatwierdzamy przyciskiem na samym dole strony.
Zakładka Ogólne
W pierwszej opcji mamy radiocheck ze statusem (włączono / wyłączono) To tu aktywujemy tryb koserwacyjny, w okienku „wyklucz” należy zwrócić uwagę, czy strona logowania i zaplecza są wyłączone z tego trybu, bo się nie zalogujemy po aktywacji. Tutaj można także dodać swój adres IP i mieć dostęp do frontendu strony podczas prac konserwacyjnych.
Zakładka Wygląd
Ustawiamy tutaj wszelkie komunikaty, które chcemy żeby się wyświetlały, łącznie ze zdjęciem w tle, można ustawić swoje, lub wykorzystać jedno z udostępnionych przez twórców wtyczki. Możemy nawet ostylować swoją stronę konserwacyjną, gdyż jest dostępne okienko CSS. Nawet można dodać takie elementy jak galerię, czy multimedia. Także można zbudować całkiem odjechaną stronę w budowie.
Zakładka Moduły
W zakładce tej zakładce można ustawić odliczanie dla tych niecierpliwych, którzy czekają na Twoją stronę. Można umożliwić subskrypcję jeśli już jest taka funkcjonalność na stronie. Udostępnić linki do swoich social mediów, czy nawet podłączyć Google Analytics do badania ruchu podczas konfiguracji.
Zakładka Manage Bot
Zakładka ta pozwala skonfigurować bota tekstowego, podobnego do takich tworów jak boty messengerowe. Bardzo dobra opcja, jeśli nie chce się jawnie umieszczać np. swojego numeru telefonu, wówczas można dodać ten numer do jednej z odpowiedzi. Kto będzie potrzebował, ten wyświetli, a my będziemy mogli zliczyć te wyświetlenia Analyticsem.
Zakładka Rodo
W tym miejscu można skonfigurować politykę prywatności, w oparciu o wtyczkę GDPR. Będzie ona cały czas dostępna nawet w czasie konserwacji, jeśli jest to wymagane.